Τετάρτη 11 Ιουνίου 2008

Ένα όνομα, μια ιστορία...


AUDI…
Σίγουρα πολλοί από εσάς γνωρίζετε ότι η επωνυμία AUDI είναι γερμανική και (σχεδόν) όλοι γνωρίζετε κάποια από τα μοντέλα της. Πόσοι όμως έχετε συνειδητοποιήσει ότι η λέξη audi, δεν είναι γερμανική!!!;;; Πίσω λοιπόν από το πολύ γνωστό αυτό όνομα, κρύβεται μια ιστορία πρωτότυπη με πρωταγωνιστή ένα παιδί!
Ο Αύγουστος Χορκ ήταν ένας πρωτοπόρος Γερμανός επιχειρηματίας που ίδρυσε όχι μία αλλά 2 αυτοκινητοβιομηχανίες που έφεραν το όνομά του. Αφού δούλεψε για 3 χρόνια στην εταιρία του Καρλ Μπενζ, ως διευθυντής παραγωγής, αποφάσισε το 1899 να ανοίξει την August Horch & Cie. Ένα χρόνο αργότερα κατασκεύασε, με τη βοήθεια 15 υπαλλήλων, το πρώτο του αυτοκίνητο που έπιανε τα 32 χλμ ενώ το 1903 έφτιαξε το πρώτο τετρακύλινδρο αμάξι. Τα αυτοκίνητα που Χορκ είχαν αρκετές καινοτομίες και θεωρούνταν ισάξια με αυτά που έβγαζαν οι 2 μεγάλοι κατασκευαστές της εποχής, ο Μπενζ και ο Ντάιμλερ. Όμως το 1904, ο Χορκ, ελλείψει κεφαλαίων, αναγκάστηκε να μεταφέρει την εταιρία του από την Κολωνία στο Ζικάου, ενώ ταυτόχρονα προχώρησε στη μετοχοποίησή της μια κίνηση που θα μετάνιωνε αργότερα.
Το 1909 ήρθε σε σύγκρουση με το μάνατζμεντ, το οποίο τον εξώθησε σε παραίτηση. Με τη βοήθεια όμως ενός επιχειρηματία φίλου του άνοιξε μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες μια άλλη εταιρία, στην οποία επίσης έδωσε το όνομά του. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η πρώτη του εταιρία να κινηθεί νομικά εναντίον του και να εξαναγκάσει τελικά να αναζητήσει άλλο όνομα. Ο Χορκ είχε ατελείωτες συζητήσεις με τους ενήλικους γιούς του ως προς την αναζήτηση ενός εύηχου ονόματος, όμως παρά τις ιδέες που κατά καιρούς έπεφταν στο τραπέζι δεν βρέθηκε λύση. Τότε όμως ό 10χρονος γιος του που παρακολουθούσε τις συζητήσεις πρότεινε, προς γενική έκπληξη, το όνομα AUDI που ήταν παράφραση του ονόματος Χορκ. Στα γερμανικά «horchen» σημαίνει ακούω, το οποίο στα λατινικά μεταφράζεται ως «audire» με προστακτική το «audi». Έκτοτε ο μικρός Χάινριχ ονομάστηκε Audi.
Τα πρώτα Audi άρχισαν να ξεχωρίζουν κυρίως μετά τη συμμετοχή τους στο αυστριακό αλπικό ράλι, στην πιο σκληρή δοκιμασία για αυτοκίνητα, όπου κέρδισαν 3 χρονιές συνέχεια. Η συνέχεια όμως δεν ήταν ανάλογη , αφού η εταιρία του Χορκ κατά τη διάρκεια του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου εξαναγκάστηκε να κατασκευάζει οχήματα για το στρατό, ενώ αμέσως μετά τον πόλεμο η οικονομική κατάσταση της Γερμανίας ήταν απογοητευτική. Όλα αυτά ανάγκασαν τον Χορκ να πουλήσει την εταιρία του και να αποσυρθεί. Κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου, το μάνατζμεντ της Audi διέγνωσε ότι ο μόνος τρόπος για να επιβιώσει η εταιρία ήταν να συγχωνευτεί με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Τελικά το 1932 συγχωνεύτηκαν η Horc, η AUDI, η Wandere και η DKW. H νέα εταιρία ονομάστηκε Auto Union AG ( μόλις το 1985 μετονομάστηκε σε AUDI) και ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία. Ως λογότυπο υιοθετήθηκαν οι 4 κύκλοι , οι οποίοι συμβόλιζαν την ένωση των 4 εταιριών. Αν και το έμβλημα ήταν κοινό, εντούτοις τα 4 ονόματα των εταιριών πάνω στα αυτοκίνητα διατηρήθηκαν. Εξάλλου κάθε όνομα απευθυνόταν σε ξεχωριστή πελατεία : η DKW έφτιαχνε μοτοσικλέτες και μικρά αυτοκίνητα , η Wanderer μεσαία αυτοκίνητα, η Audi μεσαία αυτοκίνητα πολυτελείας και η Horch υπερπολυτελείας. Στον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο η εταιρία κατασκεύαζε ακόμα και εξοπλισμό για υποβρύχια.
Το όνομα Audi καθιερώθηκε σε όλα τα μοντέλα το 1965 σε μια προσπάθεια να προσδώσει μια ενιαία εικόνα στα αυτοκίνητά της…ένα όνομα που ήταν επινόηση ενός 10 και που σήμερα είναι ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα παγοσμίως…

Για περισσότερες πληροφορίες : Βιβλίο "Γνωστά Ονόματα - Άγνωστες Ιστορίες 2"του Ιωάννη Πρωτοπαπαδάκη

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Χαίρομαι που βρήκατε την ιστορία της Audi ενδιαφέρουσα. Εύχομαι και οι υπόλοιπες ιστορίες του βιβλίου να κράτησαν το ενδιαφέρον σας αμείωτο. Σας ευχαριστώ

Πρωτοπαπαδάκης Ιωάννης